CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday 22 December 2009

kepenatan,kepanasan,kesejukan dah berlalu yg tinggal kenangan manis

semuanya dah berakhir..pasti aku akan merindui saat2 ini yg belum tentu aku dapat laluinya lagi..memang nenyeronokan walaupun dalam keadaan penuh keperitan...aku tak yahu nak mulakan dari mana..sepanjang aku traning ada 3 fasa..latihan berterusan,,fasa camp n fasa medan..

latihan berterusan memang best..coz tak banyak kena belasah..seminggu aku kat kem gemas..latihan menembak..memang best.bukan senang nak menembak..guna peluru hidup plak..tembak senjata mi6 memang biasa la..paling best dapat tembak senjata GPMG yang peluru berantai2 tu..huhh memang agak takut n gentar nak pegang peluru tapi bila dah mula menembak memang asyik..besstt...lagi satu pengalaman tak aku lupa time nenembak ni.menembak bom mortar60 mm...mengigil tangan aku kena pegang bom bawa tu..bawanya macam dukung baby gi2..sejuk..seram juga aku takut jatuh sebelum sampai ketempat menembak...bom pertama je aku mengigil..masuk ke2 n ke3 aku dah ok..tak la gementar sangat pegang..time nak letupkan bo tu..aku tersalah step..memang teruk aku kena hentak ngan jurulatih..huhu..memang kelakar gler..ngan gelabah bewak aku ni..sampai lupa nak alih tangan lepas letupkan bom tu..kalau tak memang dah jadi umi kudung la aku..dalam keadaan gelabah gitu memang xleh fokus ape2..memang pengajaran n pengalaman.. kisah aku dilapang sasar...agak penat ..biasa la jurulatih xkan biarkan kadet2 bersenang lenang ada je benda yang dorang nak soh wat..walaupun penat layan jer....seringkali nama aku dipanggil...umi kemari kau..umi kemari kau...hah apa lagi yang aku nak kena ni....macam2 tapi layan jer..dalam hati memang sumpah seranah gak la..huhu biasa la kan...

tiba fasa camp..adoi fasa camp memang best kelas je..tapi yang tak bestnya ada exam..betul2 tercabar nak kena stdy dalam keadaan tertekan..bukn tertekan ape..penat ngan aktiviti fizikal pastu nk kenastudy n mengafal bukan cikit.banyak gak..tapi aku tak stdy langsung untuk ujian bertulis..untuk praktikal je aku stdy gak la..baca peta,perintah senjata,,,haha..baca peta memang menyeramkan,,tak penah aku terfikir benda ni akan jadi..memang memalukan..aku dikondem abis2habisan..baca peta ni aku diuji oleh mejar..mejar ni memang pangkat besar dalam askar...sebelum aku mengadap mejar tu..jurulatih aku dah gitau awal2 umi kena ds 3 ngan mejar kamal..berderau darah aku..jurulatih aku pesan jangan lupa orentasi peta lengkap..okeh..tenang ciket aku denga..cam ok je..orentasi peta ringkas je..tiba giliran aku..dengan penuh debar aku melangkah...terus mejar tu speaking..not malay.in english..rasa cam nak menangis aku..aku faham apa yang dia cakap..tapi ngan kelemjhan BI aku..memang tergagap aku...aku tak tahu pa yang aku merepek..myb dia pun tak faham terus je dia bebel2 aku..huhu pengalman ini buat aku sedar BI amat penting..aku betul2 malu coz kelemahn ini..ingatlah kawan2 Bi tu penting untuk kita dapat peluang n tenpat bila dah tamat pengajian..aku rasa kawan2 sume memang fasih..tapi aku memang kurang....panjangnya aku citer..point aku cuma nak gitau BI tu penting untuk dapat peluang zaman sekarang...malamnya ujian bertulis..xstdy pape memang xleh jawab pape..leh aku tertido dalam dewan exam tu..sampai penguji kejutkan aku..betapa penatnya aku..tak mampu berfikir tuk jwab exam tu..tapi mujur la ada sorang Ds tu baik hati dia bagi jawapan sume kat aku..memang pandai taktik dia bg jawapan kat aku..
time fasa camp ni memang tak sabar menanti fasa medan..kalau dh sampai fasa medan tndanya dah nak abeh traning..

fasa medan bermula...kami bergerak ke kluang Johor..junior.inter n senior tempat berlainan..kami senior perlu wat pertahanan..sampai je tempat yang dituju..kami perlu berjalan kaki untuk kebukit pertahanan..xdela jauh sangat lebih kurang 2km je..memang nampak dekat,,tapi ngan bebanan beg yng berat perjalanan dekat pun rasa jauh sangat...kumpulan tinjau dahului untuk riki tempt pertahanan sebelum susun strategi..kami yang lain menanti di barisan belakang..lamanya kumpulan tinjau xbalik2 agi..tak sabo aku nak masuk ke bukit pertahanan...tiba2 kami dikejutkan berita seorag kwan kumpulan tinjau kena trempuh ngan babi hutan...dengar je memang kelakar..haha...tapi memang kesian..nasib baik babi tu tak sondol..babi tu terkejut terus lari kbetulan kawan tu lalu depan..babi kan lari stret mana da babi lari belok2..kesian paktam..demam terkejut dia..tapi xdela melarat..dah samak sume..ok la dia...
perjalanan nak duduki bikit pertahanan tu adoi memang menyeksakan..hutan lalang 2 kali ganda tingginya dari aku...hari dah hampir malam..memang xsempat nak wat pape dah..malam tu kami sume tido kat markas kawalan..coz tak sempat nak bersihkan kawasan..mana tahu ada babi sesat lagi..haha...malam tu bermula la..episod tido beralaskan permaidani rumput berbungbung langit berawan mendung..huhu memang sejuk giler......selimut guna ponco je..tapi tido tetap nyenyak....sampai kepagi terus kami duduki kedudukan pertahanan masing..
bermula la pembersihan kawasan..lalang pokok2 sume clear..huhu dari semak samun dah jadi padang jarak padang terkukur..xde tempat untuk berlindung..bila dah disahkan kedudukan tempat masing2..mula episod menggali kubu...memang perit ..panas gletr siangnya..matahari terpacak atas kepala...nak taknak terpaksa siapkan kubu..parasada dalamnya..aku memang agak mental..nasib la tanahnya tak keras..trima kasih pada budy aku..memang rajin,,bersungguh2 nAK SIAPKAN KUBU...walaupun panas terik mentari..memang terbakar kulit..time hanya ingat air..air..je..nasi ke ape ke memang tak perasaan dah nak makan..dapat air pun dah cukup..,..petang nya tengah asyik gali kubu..tiba2 platu aku kena wat robnda tempur..aduh mental giler..kubu tak siap ag kena g ronda tempur..ronda tempur ni memang penat..coz kena bertempur ngan musuh..bukan main2 kena wat betul2..redah hutan tebal..wat tembak dan gerak..aku memang mental...memang nak menangis je rasanya..tapi semangat kwan2 tu..kami bersatu kuatkan semangat redah gah hutan tebal...layan je..ikut kaki je langkah..dah tak mampu nak fikir pape...akhirnya kami berjaya gak wat pertempuran tu..dalam keadaan penat balik sambung plak gali kubu...malam tu tiba2 hujan turun lebat..masyaallah betapa peritnya...ngan keadaan sejuk..hujan plak.xde tempat berlindung...kami hanya guna ponco je..belindung dari hujan..selimut ponco..tp alhamduliilah hujan tak berterusan lama..berenti ja hujan terus sambung gali kubu..kesian budak lelaki memang dorang guna tenaga abih2abisan untuk siapkan kubu memang tak tido malam la..terutama nak siapkan kubu senjata bantuan...memang agak rumit...sambil gali kubu tu aku leh tertido ngan cangkul2 sekali..sedar2 peluk cangkul..org peluk bantal la sedap kan....pginya muncul kubu tak siap gak..jurulatih memang marah la..patutnya kami dapat siapkan 24jam dah paras dada..tapi kami tak smpai tahap tu..apa lagi datang je pegawai..terus panggil sume baris..katanya kami wat kej main2..xwat betul2..apa lgi memang kena libasan kayu la...libasan tu tinggal kesan sampai sekarang,,lebam ....lepas libasan tu kami bekerja abis abisan tenaga..untuk siapkan kubu..akhirnya kami berjaya siapkan kubu..bukn sekadar kubu siap ngan lorong perhubungan sekali...nk berhubung antara kubu ke kubu perlu guna lorong perhubungan tu untuk elak dikesan musuh..perlu kurang berjalan2 sesuka hati..malam pengunaan cahaya pun tak boleh sangat..kena kurangkan...cakap pasal kubu siap ngan tempat tido...masayaallah ,macam gali kubur sendiri..memang menyeramkan bila duduk dalam kubu..timbul keinsafan dalam diri ..byangkan kita seorg diri dalam tu..tbaring dalam kubu..memang sejuk nyaman tapi menyeramkan..hauha...kubu dah siap..siap untuk dipertahankan untuk masa serangan musuh..senjata bantuan dah sedia rapi..musuh kami adalah pasukan intermidiate....
sampai hri pengunduran aku sebagai platun kedalaman..harus berundur dulu..hanya tinggal satu platun dibukit pertahanan untuk bertempur ngan musuh ...pengunduran memang penat..awalmya perlu berlari secepat mungkin tinggalkan bukit pertahanaan...tapi penat n mental ku hilang coz aku fikir pengunduran tanda berakhirnya kepenatan aku traning kali ni..walaupun kena jalan 8km..aku tak rasa pape ngan bebanan beg berat,,aku tetap hepi..moral ada didepan...haha..kami berjalan sambil menyanyi riang tanda berakhirnya keperitan di bukit babi tu..xde lagi dengar jeritan jurulatih..xde lagi kesejukan malam..xde lagi bahang mentari membakar diri...xde lagi kepenatan yng teramat.....aku berjaya harungi suka duka ini...

inilah kisah pengalaman ku yang tak dapat aku coretkan kesemuanya..hanya sedikit sahaja yang dapat dicoretkan kerana pengalaman indah manis..suka duka ini tak dapat nak digambarkan dengan tulisan....
hanya orang lalui dan merasainya yang dapat memahami dan dapat menyelaminya.../

0 comments: