CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday 10 November 2009

pengalaman indah

haha..lalala...anual camp datang lagi...pengalaman indah buat diriku..sungguh tak ku sangka thun ini adalah anual camp terakhirbuat aku,,adakah aku akan timba pengalaman begini setelah melangkah keluar dr upm...insyaallah ..pasti ada..tapi mungkin situasinya berbeza...
SARJAN UMMI...hahaha..bila fikir balik..kelakar nya..macam mana aku diberi pangkat SARJAN..sedangkan aku ni tAK MANTAP PUN..bak kata budak2 PALAPES...
pegawai: hah..sape yg taknak jawatan yg telah dbrikan
umi: saya tuan
pegawai: hah..kenapa ko umi..apasal xnak..ko bagi 10 sebb kenapa ko xnak
umi: kenapa sya tuan..??kenapa tak org lain...saya rasa ada org yg lebih layak.
pegawai:oooo....ko xanak...ok..xpe..
bahagianya aku dengar jawapn tu...sememangnya aku xnak..besr tggjwbnye,,,
tiba2...
pegawai:hah...ko terus ngan jawatan ko...org yg dipilh adalah org yg terbaik diantara terbaik..

adoi aku ingt dh leh lpaskan jwtn neh..nak xnak tma je
tp alhamdulillah setakat ni sume bg kejasama kt aku,...
time trning je aku pning,pnat,,,
mana taknya...
sebelum trng banyak benda nk kena stle kan..
khemah.meja ,krusi..
urus bdk untuk fitiq(Masak)..sume kej sarjan..4 org sarjan ...kena bersatu bahagikan tugas..
kena pastikan sume berjalan lancar...sepanjang latihan..
Bestnya PALAPES makan masak sendiri..macam kenduri...ada sorang stap masak(tukang masak) kadet2 yg di ditle untuk ftiq..akan tlong2 apa yg patut untu masak hri tu..
memang sukar nak dapat pengalaman begini..kej aku sarjan..pastikan budak ftiq wat kej..
nampak senang arahkan je,,tp jauh sudut hati kecil ni kesian gak..kesian junior2 aku..kena ftiq..tapi tme aku juniar dlu pun kena gak...suka sangat aku ftiq..terutama ftiq pgi..biarla kena bangun kol 4 pagi pun..aku suka...sebabnya aku taknak PT pagi...penat kena guling2 ..hahah..baik ftiq je...sebab tu gak kot aku dibagi jd sarjan,,sebb rjin ftiq...

banyak pengalaman indah yg aku dapat dalam PALAPES ni...walaupun aku tak dapat nikmati cuti sepenuhnya,,tp aku tetap puas hati..penuhi cuti ngan aktvti palapes...
17-23 november..bermulanya latihan berterusan..
kali ni menembak kat kem gemas melaka..waa..xsabar aku rasa nak menembak..tapi takut gak sebenarnya,,,pluru betul memang la takut...bukan senang nak dpt pegang pluru btul..thn lpas aku dh rasa pengalaman indah ni..mulanya takut..tapi alhamdulillah,,aku berjaya laluinya,,,huhu..xsabr rasanya aku nk ulangi pengalaman menembak ni..kali ni lagi mencabar...kali ni dapat tembak senjata bantuan,Mortar..macam bom gak la..memang menakutkan...tp xthu la camna nanti apa akan jdi...GPMG, LMG,M16,M2o3,,waah...best..best,,menembak ni,,,tp tkut,,,memang xrgi aku masuk PALAPES...dapat aku rasa semua ni yg xkan aku dapat dimana2..

1-7 disember..mulanya fasa camp..tme ni la..pening kepala,..mana taknya..ada exam,,adoi tkutnya aku nak exam..baca peta,,oders baca perintah.menembak.senjata..a...aaaa banyak nya aku nak kena ulg kaji...baru je abeh stress exam tambah ag exam..tp ape2 pun aku harp aku dapt lakukan yg terbaik..time exam bertulis leh la bawa toyol...haha tp pndai2la..kalu kena tgkap mati la..huhu...tp xpenah la aku kntoi..thn ni xthu la camana...dengar thn ni solan susah,..yela dah last year..dh nk tauliah..banyak benda la nak kena tahu..lalu tak thu xgana la..pakai pangkat Leftenan..huhu..
8-20disember...fasa medan bermula...haah..inilah yg dinanti2kan..fasa medan betul2 menguji ketahanan mental dan fizikal...fasa medan duduk dalam utan..
banyak pengalaman indah dalam hutan..cter pasal masuk hutan
masa junior best la..boleh bersenang lenang..bak kata jurulatih..junior g berkelah dalam hutan..tp memang betul2 mencabar ..
naik inter(thn 2)..lagi la mencabar..thun lpas aku lalui sume ni..kat hutan mempaga pahang...bukan hutan sangat la sebab ladang kelapa sawit..tapi panas gler..kena mara berjalan kaki dengan beg yg berat,,,masyaalllah betapa penatnya..masa tu..terfikir kenapa la aku masuk palapes..penatnya..xsanggup kaki nak melangkah,,yido tak menentu..dimana kaki berhenti disitulah tempat tido..aku pantang berenti rehat,,aku gunakan untuk tido..makanan dah xfk..dalam keadaan penat tu hanya fikir AIR je..AIR memang penting..
setelah mara berkilo2meter..masa ntuk wat pertahanan..lega cket sebab tak payah berjalan jauh2 lagi..hanya duduk bertahan je kat bukit pertahan..tapi bukan leh duduk saja...kena wat perlindungan..kena gali kubu...kubu pertahanan ni..masayaallah seolah2 gali kubur sendiri..memang macam lubang kubur,,timbul rasa insaf....dalam diri..memang penat ..betul2 menguji ketahanan mental n fizikal...tapi sikap kerjasama antara sume..penat pun hilang..sama2 penat..sama2 wat kej...
ujan ribut ..memang xkra la..sejuk..nyamuk jangan cakap la..memang kena harungi semua...kalu cuaca ok alhamdulillah..dapat la tido selesa walaupun xselesa macam tido kat umah..bonus untuk kami kalau tak hujan..tak basah selesa...xpayah nak sibuk2 pasang khemah..tido je berbungbungkan langit..indahnya pemandangan labgit malam terbentang luas...

kali ni fasa medan kat kota tiggi johor...
aaahh...banyak pengalaman indah yg aku dapat dalam PALAPES..tak dapat nak luahkan semua..seronok tak terkata,,tak tertulis...
panjang berjela2 kalu nak cterkan pasal pengalaman ni..paling best n mencabar pengalaman dalam hutan la...
harap2 kat johor nanti tak musim hujan...
insyaallah setelah aku lalui kehidupan di hutan sebelum ni yang serba kekurangan tapi penuh kenikmatan...aku harap kali ni aku tabah harunginya...

0 comments: